Masterstudiengang mit integriertem Vorbereitungsdienst in der Metall- und Elektrotechnik - Berufliche Lehrerbildung phasenübergreifend gestalten

Autor/innen

  • Alfred Riedl Technische Universität München
  • Katharina Kronsfoth
  • Reinhardt Gentner
  • Janina Häußler
  • Maria Gruber

DOI:

https://doi.org/10.48513/joted.v6i2.131

Abstract

Der innovative Masterstudiengang „Berufliche Bildung Integriert“ verbindet die erste und zweite Phase der Lehrerbildung erstmalig konsequent auf Programmebene. Das dreijährige Ausbildungskonzept führt einen Masterstudiengang und einen zweijährigen Vorbereitungsdienst zusammen. Durch die intensive Abstimmung zwischen Universität und Staatlichem Studienseminar sowie die gemeinsam getragene Verantwortung für die Professionalisierung von Lehrkräften ist ein neuer Weg in die Lehrerbildung an beruflichen Schulen implementiert worden. Dieser generiert hohe Synergieeffekte und ist aus qualitativer Sicht zukunftsweisend für die Professionalisierung von Lehrkräften. Das Konzept eröffnet zudem einer bisher nicht hinreichend adressierten Zielgruppe in den Mangelfächern Metalltechnik sowie Elektro- und Informationstechnik den Zugang zum Lehramt an beruflichen Schulen.

Schlüsselwörter: Master Integriert, Berufliches Lehramt, Zweites Staatsexamen, Studienseminar, Vorbereitungsdienst

_________

Innovative Master’s Programme for Engineering Sciences: Vocational Teacher Education linking teaching theory and practice

The innovative Master’s programme ‘Integrated Vocational Education’ links teaching theory and practice, which usually take place sequentially, for the very first time within a structured teacher training course. The three-year training concept dovetails a theoretical Master’s degree course with a two year teacher practice course. Intensive coordination between universities and the responsible government institutions (Staatliches Studienseminar), both entities having a joint responsibility for the professional standards to be attained by trainee teachers, has resulted in a new approach being formulated and initiated for the training of teachers at vocational schools. This pioneering approach generates high synergy effects and important future benefits regarding professional standards in vocational teacher training. Moreover, this new and compact Master’s programme addresses the shortage of teachers in two fields, metal technology and electrical engineering & information technology, by directly offering fast track access to a career as a teacher at a vocational school for those people who already hold a BA in Engineering Sciences.

Keywords: Master ‘Integrated Vocational Education’, Vocational Teacher Education, teacher practice course, teacher training, Engineering Sciences

Downloads

Veröffentlicht

2018-03-29